Varför har man event? Är det en vetenskaplig sanning att event gör nytta för ett företag? Knappast. Däremot finns det många empiriska exempel på att event har gjort att atmosfären och sammanhållningen är bättre på ett företag efter att eventen, kick-offerna och företagsfesterna har ägt rum. Hur kommer det sig? Det som händer när personalen går iväg, gör saker tillsammans som de annars inte gör, är att de lär känna nya sidor av varandra och kanske hos sig själva. De ser varandra göra nya sysslor, som de annars inte har sett hos varandra.
Många ser bara kollegerna på arbetet. De ser bara en och samma sida av varandra. Tänk dig att du ser en butter och stressad person som du möter vid kaffeautomaten, lunchen under arbetsdagen. Går du iväg med personen och gör något helt annat; bowlar, badar badbalja, gör olika aktiviteter, kanske du kommer att upptäcka att denna buttra och stressade person är helt annorlunda i en annan miljö. Detta tar du med dig sedan när du möter denne kollega på arbetet nästa dag. Då vet du lite mer om den personen och har med dig det, när du ska samarbeta med henne, eller honom.
Man kan ju inte kräva av sin personal att de ska umgås med varandra under sin fritid. Det måste de få använda precis som de själva vill. Människor är ju inte slavar heller som inte har någon egen vilja eller frihet. Däremot kommer människor som känner varandra bättre, att samarbeta bättre när de känner varandra. Det är det som event och kick-offer bidrar med. Det gör att sammanhållningen på ett företag blir bättre. Och på de flesta företag är sammanhållningen viktig för att företaget ska hålla ihop, jobbar mot samma mål och lyfta produktionen och höja vinsten.
Har ni provat att ordna med en vinprovning för ert företag? Det brukar vara ett stort intresse för de flesta människor och alla har inte möjlighet att få till det på egen hand. Då kan man göra det tillsammans på ett företag, som en kick-off. Det är dp ett tillfälle att få prova olika vinsorter och upptäcka hur de smakar med olika slags mat. Man får information om de olika vinerna och hur druvorna smakar, vad man känner när man dricker dem och hur smakerna kan förändras tillsammans med andra smaker. Här kan du läsa mer om hur du kan ordna med en vinprovning för företag.