De vanligaste misstagen du gör med bokföringen

Att bokföra kan vara en enkel match om man sorterat och organiserat sina kvitton och fakturor väl. Så är dock inte alltid fallet – detta är de vanligaste misstagen du gör med bokföringen.

Som egenföretagare prioriteras oftast inte bokföring utan snarare jakten på nya kunder och affärer. Bokföringen känns alltid långt borta, men plötsligt är det dags och då står man där med byxorna nere. Allt som oftast är det alltså slarv i stundens hetta som ställer till det på slutet. Efter en genomförd affär eller ett köp är det mycket lätt hänt att man glömmer att sortera sina handlingar, och detta leder i det långa loppet till ett kaos i bokföringen. Men utöver strukturella problem så finns det även annat som ställer till det, som exempelvis fel momssats eller felaktiga uppgifter på fakturan.

Faktura och momssats

Felaktiga uppgifter på fakturan kan få kostsamma följder i slutändan. Det är enkelt att, när man som ny företagare ska fakturera, glömma någon av alla specifikationer som en faktura faktiskt måste innehålla. Man bör därför ta till vana att följa en godkänd fakturamall när man skapar sitt företags faktura. På mallen står det exakt vilka specifikationer som ska stå med, som exempelvis VAT-nummer, belopp, sista betalningsdag och kanske viktigast av allt, momssatsen. Ett annat vanligt fel är att ange felaktig momssats eller helt glömma momsen. Man kan exempelvis ha angett 25% moms när det i själva verket ska vara 12%. Man bör därför se till att noggrant kolla vilken momssats som gäller för ens verksamhet. Summan ska framgå både exklusive och inklusive moms.

Ta hjälp

Att hålla i företagets alla ekonomiska trådar är inte helt enkelt, framförallt om man inte är utbildad inom det. Ofta har man en övertro på sig själv och tror att man kan lösa bokföring på en dag. Detta slutar ofta med frustration då det tar längre tid än väntat, vilket också innebär att dyrbar tid som kunde läggas i affärsrelaterade sammanhang blir lidande. Ska man kunna genomföra en bokföring på egen hand krävs det tydliga rutiner som följs året igenom. Men oftast är det faktiskt mest lönsamt att ta hjälp av en revisor. Som ny företagare kan detta kännas som en jobbig utgift, men sanningen är att det ofta lönar sig i slutändan. Man anlitar en revisor när det väl är dags att bokföra, men sundast är kanske att göra det redan i början på året.

30 apr 2020

Välkommen

Välkommen till Fusion av bolag - en informationssida om juridik, ekonomi och företagande. Här kommer vi att behandla det mesta inom dessa ämnesområden. Vi begränsar oss således inte till affärsjuridik, till exempel, utan har ett betydligt bredare anslag än så.

Vi som skriver i bloggen har lång juridisk och/eller ekonomiskt erfarenhet så räkna med intressanta och initierade texter.

Trevlig - och lärorik - läsning!