Vår medelålders generation är van vid bild och film

Funderar du på att starta företag som arbetar med marknadsföring och reklam på digital väg?Det är ju så fördelaktigt att sälja eller hyra ut storbildsskärmar till företag som vill göra reklam vid konferenser, mässor, konserter eller olika event.

För att kunna bryta igenom informationssamhällets brus krävs det allt mer av företagen. Det är ju allt svårare för företagen att utmärka sig. Ungefär som när man skriker högt hela tiden. Till sist vänjer sig omginvningen vid skriken. Och när man har skrikit färdigt, vad ska man sedan göra för att få publikens uppmärksamhet?

På samma sätt möts konsumenterna av flodvågor med annonser, reklam, nyheter och information varje dag. Ska man synas gäller det att kunna fånga uppmärksamheten bättre och bättre allt eftersom tiden går. Särskilt den generation som man kallar för "MTV-generationen", där MTV står för "Music television", där ungdomar som var unga på 1980-talet växte upp med snabba filmsekvenser och bildvisningar. 

Ungdomar förstår bild och film bättre än text

Våra ungdomar som växer upp idag har lättare för att urskilja och tolka bilder än texter. Titta till exempel på dem som spelar olika on-linespel; det räcker med en tusendels sekund för dem att fatta beslut som antingen kan avgöra det digitala spelet för – eller emot en vinst. Ska man då fånga den unga generationens uppmärksamhet måste man göra på det sätt som de är vana på. Dessutom är de som då var unga under MTV:s guldålder i medelåldern nu. Ska du synas på mässor, reklamplats, resor eller konferenser ska du göra reklam via en storbildsskärm.

Reklam som syns överallt

Det är ingen tillfällighet att vi har reklam med filmsnuttar på tunnelbanan eller på reklamplats i stadens fasader. Det är enda sättet att nå ut med reklam. För att ha reklam på en sådan storbildsskärm på en fasad krävs det skärmar som är fukt- och väderbeständiga, de ska klara allt från plus 28 grader på somrarna, till minus 28 på vintrarna. Har ni en riktig skärm med LED, får du ett skydd som inte skadas av svensk nederbörd. Då gäller det hitta en pålitlig leverantör, om det är så att du funderar på att starta ett företag som säljer eller hyr ut sådana skärmar.

Bäst att ha "lager" on-line

Det bästa är när man är ett nystartat företag som är återförsäljare, är att inte skaffa sig apparater eller skärmar i lager. Alla produkter i lager är en ekonomisk risk för dig som företagare. Då är det en mycket bättre affärsidé att sälja dem direkt – via egen digital plattform – från leverantör till kund. Du tar mellan 25-30 procent i återförsäljningsavgift, av leverantören, medan kunden betalar för frakt, moms och andra kostnader. Dessutom erbjuder du som företag till dina kunder kringutrustning och service och andra digitala tjänster för reklam och annons.

26 feb 2018

Välkommen

Välkommen till Fusion av bolag - en informationssida om juridik, ekonomi och företagande. Här kommer vi att behandla det mesta inom dessa ämnesområden. Vi begränsar oss således inte till affärsjuridik, till exempel, utan har ett betydligt bredare anslag än så.

Vi som skriver i bloggen har lång juridisk och/eller ekonomiskt erfarenhet så räkna med intressanta och initierade texter.

Trevlig - och lärorik - läsning!